Twice.se

Vetenskap, forskning och nya rön

Hälsa / Viktminskning / Vår näring

Mättare med bönor och ärtor än med kött

2016-12-18: I dansk studie åt man färre kalorier, blev mättare och uppfattade maten som välsmakande när man ersatte kött med baljväxter, som bönor och ärtor.

Mättare med bönor och ärtor än med kött

Baljväxter som bönor och ärtor är mer mättande än fläsk och kalvkött och vi kan gå ner i vikt på ett hållbart sätt, enligt ny studie vid Köpenhamns universitet.

Hög proteinkonsumtion rekommenderas nuförtiden för att gå ner i vikt och för att förhindra åldersrelaterad förlust av muskelmassa.

Man blir också uppmuntrad att äta mer vegetabiliskt protein i och med köttproduktionen utgör en större klimatbörda än grönsaksodling.

I studien visade det sig att proteinrika måltider som grundade sig på bönor och ärtor ökade mättnad mer än proteinrik kalv- och fläskkött.

De deltagare som åt bönor och ärtor i stället för kött åt 12% färre kalorier vid nästa måltid.

”Baljväxter innehåller mer fiber än fläsk- och kalvkött, vilket sannolikt bidrog till en känsla av mättnad” hävdar studieledaren Anne Raben.

Intressant nog visade studien att det var lika gott med baljväxtmåltider som det var med köttmåltider.


Källa:

Beans and peas increase fullness more than meat, 2016-12-08, Köpenhamns Universitet

Referens:

 Meals based on vegetable protein sources (beans and peas) are more satiating than meals based on animal protein sources (veal and pork) – a randomized cross-over meal test study. Marlene D. Kristensen, Nathalie T. Bendsen, Sheena M. Christensen, Arne Astrup, Anne Raben. Food and Nutrition