Twice.se

Viktminskning

Här finns alla typer av artiklar som handlar om vikt, hälsa och bantning.

Bantning, känslor och stress

Viktminskning, känslor och stress

Vissa personer som försöker gå ner i vikt lyckas inte eftersom deras intag av mat, påverkas i mycket stor utsträckning av de känslor som dominerar för stunden.

Har du någonsin ställt dig frågan: "Varför vill jag äta igen? Jag har ju precis ätit!"

De flesta gånger kommer du inte att ställa dig den här frågan eftersom du inte har medvetandegjort det som du gör. Men om du någon gång har gjort det och inte kunnat svara på det, så kan vi berätta att det finns ett svar: Det är dina känslor! Det kan handla om undertryckt vrede, stress, ångest, osäkerhet...

Megan Porter har skrivit en artikel som heter "Eating for the wrong reasons" på "Calories per Hour" som vi har uppmärksammat och som även vi vill skriva om. Calories per Hour samlar information om viktminskning.

Enligt Megan Porter kan många kvinnor och män aldrig gå ner i vikt eftersom de känslor som de har för stunden tar över. Människor som har sådana problem äter något varje gång de känner sig ledsna, irriterade, stressade, arga, etc.

Inte heller är det lätt att göra sig av med sådana känslor eftersom man är van att tämja de med mat. Det som man däremot kan göra är att jobba bort dem - något som kan ta viss tid.

Arbetet med de här känslorna som leder till att man äter även när man inte är hungrig kan ske via följande trestegsmetoden:

  1. Det första och viktigaste steget är att bli medveten om känslorna. Gör en vana av att fråga dig själv: "Vad är det jag känner just nu?" När du äter för ofta eller mer än din kropp egentligen behöver är det viktigt att inse att du inte äter eftersom du är hungrig.

  2. Det andra steget handlar om att våga erkänna för sig själv att en del känslor lurar under ytan och kommenderar dig att äta. Erkänn för dig själv att vissa otillfredsställda känslor leder till att du äter. För att identifiera vilka dessa känslor är, är det viktigt att du håller en journal där du kan skriva under vilka tillfällen som dina känslor leder till att du äter. Du kan notera där allt du äter, men det viktigaste med den här journalen är att ta reda på varför du äter för att undvika vissa känslor samt vilka dessa känslor är.

  3. Det tredje steget innebär att dels bearbeta de här känslor, som t ex ångest, samt att lära dig att tillfredsställa de behov och känslor som finns där på ett annat sätt. Man kan t ex experimentera och försöka ta en promenad, tala med vänner eller skriva något i jounalen.

Enligt Web4Health, som är en webbplats vars innehåll skrivs av psykologer utvalda av EU-komissionen är orsaken till att de här känslorna finns under ytan oidentifierade att man under barndomen inte har fått rätt hjälp med att förstå sin inre värld. Därför klarar inte hjärnan att identifiera dem. Att identifiera de här känslorna under sitt vuxna liv innebär att bli mer ärlig mot sig själv, även om det kan vara jobbigt. En terapeut kan hjälpa dig på vägen, men har du inte råd eller tid med en, kan du själv göra något åt den här situationen som både är otrevlig och som gör att du inte kan gå ner vikt. Web4Health föreslår följande steg:

  1. Ta vara på möjligheten att identifiera känslorna då du mår dåligt.

  2. Ligg ner i ett tyst rum och blunda.

  3. Det kan hända att du känner dig något sämre.

  4. Trots detta skall du koncentrera dig på dina verkliga känslor. Det kan vara svårt och du kan känna dig illa till mods. Gradvis kommer du att bli alltmer medveten om dina sanna känslor.

  5. De undertryckta känslorna kan handla om skam, skuld, oro, ångest, vrede, rädsla, vad som helst.

  6. Obehaget kan kännas hotfull, men i själva verket är det inte det som är medveten om som är farligt. Det är de undertryckta känslorna som är farliga.

  7. Tillåt den obehagliga känslon ändå sprida sig genom hela kroppen och kom i kontakt med den. Uttryck de om du behöver, genom tal, ljud eller kroppsrörelser.

  8. Inom ca 15 minuter har obehaget förmodligen försvunnit och du har blivit omedveten om vad du måste göra för att börja lösa dina problem.

Nästa steg är problemlösning. Även när man möter en terapeut, kommer denne inte att ge dig svaren på alla problem, utan du kommer att inse att du själv måste jobba med det.

Ett bra sätt att jobba med sina problem är att först beskriva problemet, för att sedan söka en lösning och testa sig fram. Inte kan man alltid vänta sig att problemet försvinner bara för att man tror att man har hittat en bra lösning, utan det kan hända att en del av problemet har försvunnit men att det kan finnas flera lager av problem inom vad som verkar vara ett enda problem. Ibland, kan det dock hända, om man har tur, att problemet försvinner eftersom man har insett att det finns ett problem, att man har identifierat det och blivit medveten om det.

Varje gång du känner för att äta trots att du inte bör vara hungrig, är det viktigt att du tar en stund för att tänka på den här artikeln och prova de tekniker som beskrivs.

Med lite träning kommer att hitta rätt sätt att tillfredsställa dina känslor på andra sätt, lösa inre problem och spänningar på grund av oidentifierade känslor och du kommer även att utvecklas till en mognare och självsäkrare person.

Dessutom kommer du att gå ner i vikt.

 

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap