Twice.se

Viktminskning

Här finns alla typer av artiklar som handlar om vikt, hälsa och bantning.

Zink är bra för både hälsa och viktZink - bra för bantaren

Zink är ett viktigt spårämne, som bidrar till bättre hälsa.  Man har kunnat konstatera att brist på zink leder till bland annat:

  • långsam växt
  • nedsatt smak- och luktsinne
  • nedsatt syn
  • dålig aptit
  • dåligt läkning av sår
  • fosterskador
  • minskad spermieantal
  • nedsatt nervledning
  • nervskador
  • hudförändringar
  • minskad skydd mot infektioner

Cirka 200 enzymer i kroppen är beroende av zink. Zink anses också transportera A-vitaminet via blodet, hjälpa kroppen att hålla rätt blodsockenivå, och hjälpa till att omvandla fett, proteiner och kolhydrater till energi.

Därför är det viktigt att man på något sätt får den rekommenderade dosen zink. Zink påträffas oftast i livsmedel som ostron, sill, musslor, lever, lamm, ägg, oxkött, mjölk, vetegroddar, fullkornsprodukter, vetekli, öljäst, nötter, ris, ärter, morötter, rödbetor, solrosfrö och kärnor från pumpan.

Den som får i sig tillräckligt med zink, kommer att lättare gå ner i vikt, levern kommer att fungera bättre, kroppen kommer att läka snabbare, ämnesomsättningen kommer att fungera optimalt och motståndskraften mot sjukdomar kommer att öka. Zink anses dessutom förbättra huden och kommer därför även att bekämpa alla former av akne.

 

Läs mer:

Zinc in diet (engelska)
Zink (svenska)

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap