Twice.se

Näringsämnen

Här är mellanmålen för din skönhet

De näringsämnen som finns i olika livsmedel kan göra bådet håret och huden yngre och friskare. Äpplen är självklart nyttiga. Här kommer fler tips.

Morötter och hummus

Morötter är näringsrika. De har föryngrande egenskaper och de städar din kropp ren. Huden blir frisk, ung och vacker. Även dina tänder och ditt tandkött främjas. Betakaroten i morötter skyddar huden från solskador, förebygger rynkor och fläckar.

Avokado med citron och havssalt

Mer än 25 viktiga näringsämnen och vitaminer som fungerar som antioxidanter för huden som förhindrar fria radikaler finns i avokado. Avokado är också rik på omega-3-fettsyror som återfuktar och mjukgör huden. Biotinen i avokado hindrar torrt hår och sköra naglar. En halv avokado är nog. Lite citron och havssalt för extra smak är bara ett tips.

Pumpafrön

Magnesium och zink i pumpafrön främja ögon- och hudhälsa. De förebygger uppbyggnaden av kollagen och underlättar hudens förnyelse. Det ”goda” kolesterolet kan hjälpa till med ledvärk och huvudvärk hos postmenopausala kvinnor. Dessutom stimulerar näringsämnena i pumpafrön hårväxt och skyddar håret mot föroreningar.

Chiapudding

Chiafrön är rika på omega 3-fettsyror, fribrer och antioxidanter. De har också en hög halt av protein, vilket kan minska aptiten och man blir därmed av med bukfettet. Vill du göra din egen chiapudding är det bara att blanda två tredjedelar dl chia frön, 2 dl osötad mandelmjölk och en halv tesked vaniljextrakt tillsammans.

Grekisk yoghurt och bär

Goda bakterier i grekisk yoghurt, även kända som probiotika, är viktiga för en sund mage och bättre immunförsvar. Mjölksyrorna återfuktar huden. Bär är rika på C-vitamin och andra antioxidanter, som förebygger rynkor, slapp hud och hudmissfärgningar. Bär städar kroppen ren från gifter och fria radikaler. Hallon, blåbär och jordgubbar med grekisk yoghurt är ett bra mellanmål.

Grönkål

Grönkål innehåller många näringsämnen, järn, vitaminer och mineraler. Håret blir friskt, starkare, glansigare. Häll lite olivolja över grönkålen, strö med halvssalt och baka den i ugnen 5-8 minuter, när du är sugen på ett sunt mellanmål.

Mörk choklad

Flavonolerna i 70% mörk choklad skyddar huden mot UV-skador, bekämpar fria radikaler och ökar blodflödet. Samtidigt underlättas hudens hydratisering. En bit mörk choklad ger oss koppar, zink och järn. Cellförnyelsen främjas. Även håret blir friskare och starkare.

Cantaloupmelon

Cantaloupmelonen är rena rama skönhetsmaten. En deciliter räcker för att täcka över dagsbehovet av A- och C-vitamin. Både hud och hår blir vackrare och friskare. Den höga vattenhalten håller dig hydrerad länge.

Mandelsmör

Fiber och protein i mandelsmör håller din kropp mager. Mangan och selen gör ditt hår glänsande. E-vitaminet kan också skydda huden från solens skadliga UV-strålar.

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap