Twice.se

Vår näring

Här finns artiklar om näringsämnen såsom vitaminer, mineraler, aminosyror, m.m.

Vitamin B12 - kobalamin

Vitamin B12 finns i mjölkprodukter och i ägg

Vitamin B12 är ett vattenlösligt vitamin. Vattenlösliga vitaminer löser sig i vatten. Efter att kroppen använder dessa vitaminer, lämnar överblivna mängder kroppen via urinen.

Kroppen kan lagra vitamin B12 i flera år i levern.

Vitamin B12, är, precis som de andra B-vitaminerna är viktiga för ämnesomsättningen. Det hjälper i bildandet av röda blodkroppar och i understödet av det centrala nervsystemet.

Vitamin B12 finns i bland annat: ägg, berikade livsmedel såsom sojamjölk, kött, mjölk och mjölkprodukter, lever och njure, skaldjur.

Kroppen absorberar B12 vitamin i animaliska källor bättre än B12 vitamin i vegetabiliska källor. Grönsaker med B12 är inte tillförlitliga källor av vitaminet. Mängden B12-vitamin kan variera kraftigt.

Bristorsaker och bristsjukdomar

Brist på B12-vitamin uppstår när kroppen inte kan absorberar den mängd vitamin som kroppen behöver. Många människor över 50 förlorar förmågan att absorbera vitamin B12 från livsmedel. Människor som inte äter kött, ägg och mjölkprodukter behöver vitamin B12 tillskott. Även de personer som har haft viktminskningskirurgi förlorar förmågan att absorbera vitaminet. Människor med matsmältningsproblem kan inte absorbera tillräckligt med vitamin B12.

Låga nivåer i kroppen kan orsaka: anemi, förlust av balans, domningar eller stickningar i armar och ben, och svaghet.

Dagligt behov av B12-vitamin

Det bästa sättet att tillgodose kroppens behov av vitamin B12 är att äta en mängd olika animaliska produkter. De människor som inte äter kött, bör ta multivitamintabletter. Vitamin B12 absorberas bättre tillsammans med andra B-vitaminer, såsom niacin, riboflavin, vitamin B6 och magnesium. En form av B12 vitamin kan ges via injektion.

Ålder och kön påverkar den minsta mängden som kroppen behöver. Gravida kvinnor och ammande kvinnor behöver högre mängder.

Spädbarn (adekvat intag)

0 - 6 månader: 0,4 mikrogram/dag

7 till 12 månader: 0,5 mikrogram/dag

Barn

1 - 3 år: 0,9 mikrogram/dag

4 till 8 år: 1,2 mikrogram/dag

9 till 13 år: 1,8 mikrogram/dag

Ungdomar och vuxna

Män och kvinnor 14 år och äldre: 2,4 mikrogram/dag

Vad är vitaminer

Vitaminer är ett antal livsnödvändiga ämnen som kroppen inte själv kan bilda. Brist på någon vitamin leder till bristsjukdomar. Läs mer..

Vitaminer

Vitamin A (retinol) | Vitamin B1(tiamin) | Vitamin B2 (riboflavin) | Vitamin B3 (niacin) | Vitamin B5 (pantotensyra) | Vitamin B6 (pyridoxin) | Vitamin B8 (biotin) | Vitamin B9 (folsyra) | Vitamin B12 (kobalamin) | Vitamin C (askorbinsyra) | Vitamin D (ergokalciferol) | Vitamin E (alfatokoferol) | Vitamin F (linolsyra) | Vitamin K (fyllokinon)

Vad är mineraler

Mineraler har stor betydelse för vår hälsa.Kroppen kan inte tillverka mineraler på egen hand utan måste tillföras kroppen via födan.

Mineraler

Fosfor (P) | Järn (Fe) | Jod (I) | Kalcium (Ca) | Kalium (K) | Koppar (Cu) | Krom (Cr) | Magnesium (Mg) | Mangan (Mn) | Molybden (Mo) | Natrium (Na) | Selen (Se) | Zink (Zn)

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap