Twice.se

Vår näring

Här finns artiklar om näringsämnen såsom vitaminer, mineraler, aminosyror, m.m.

Vitamin B6 - pyridoxin

Vitamin B6 finns i banan

Vitamin B6 är ett vattenlösligt vitamin. Vattenlösliga vitaminer löser sig i vatten. Kroppen kan inte lagra dem. Överblivna mängder av vitaminet lämnar kroppen via urinen. Det innebär därför att man behöver en kontinuerlig tillförsel av dessa vitaminer i kosten.

Vitamin B6 hjälper kroppen att:

Tillverka antikroppar. Antikroppar behövs för att bekämpa sjukdomar.

Upprätthålla normal nervfunktion.

Tillverka hemoglobin. Hemoglobin transporterar syre i de röda blodkropparna till vävnaderna i kroppen. Brist på vitamin B6 kan orsaka en form av anemi.

Bryta ner protein. Ju mer proteiner du äter desto mer vitamin B6 behöver du.

Hålla blodsockret till normala värden.

Vitamin B6 finns i avokado, bananer, baljväxter, kött, nötter och berikade livsmedel. Berikade innebär att ett vitamin eller ett mineral har lagts till.
För stora doser av vitamin B6 kan orsaka förvirring, depression, irritabilitet, sår i munnen eller på tungan. Brist på B6-vitamin är inte vanlig i västvärlden.

Hur mycket av varje vitamin som behövs beror på bland annat ålder och kön.

Spädbarn

0 - 6 månader: 0,1 * milligram per dag (mg/dag)

7 till 12 månader: 0,3 * mg/dag

* Tillräckligt intag (AI)

Barn

1 - 3 år: 0,5 mg/dag

4 till 8 år: 0,6 mg/dag

9 till 13 år: 1,0 mg/dag

Ungdomar och vuxna

Män 14 år till 50 år: 1,3 mg/dag

Män över 50 år: 1,7 mg/dag

Kvinnor 14 år till 18 år: 1,2 mg/dag

Kvinnor 19 år till 50 år: 1,3 mg/dag

Kvinnor över 50 år: 1,5 mg/dag

Det bästa sättet att få dagsbehovet av viktiga vitaminer är att äta en balanserad kost som innehåller en mängd olika livsmedel.

 

Vad är vitaminer

Vitaminer är ett antal livsnödvändiga ämnen som kroppen inte själv kan bilda. Brist på någon vitamin leder till bristsjukdomar. Läs mer..

Vitaminer

Vitamin A (retinol) | Vitamin B1(tiamin) | Vitamin B2 (riboflavin) | Vitamin B3 (niacin) | Vitamin B5 (pantotensyra) | Vitamin B6 (pyridoxin) | Vitamin B8 (biotin) | Vitamin B9 (folsyra) | Vitamin B12 (kobalamin) | Vitamin C (askorbinsyra) | Vitamin D (ergokalciferol) | Vitamin E (alfatokoferol) | Vitamin F (linolsyra) | Vitamin K (fyllokinon)

Vad är mineraler

Mineraler har stor betydelse för vår hälsa.Kroppen kan inte tillverka mineraler på egen hand utan måste tillföras kroppen via födan.

Mineraler

Fosfor (P) | Järn (Fe) | Jod (I) | Kalcium (Ca) | Kalium (K) | Koppar (Cu) | Krom (Cr) | Magnesium (Mg) | Mangan (Mn) | Molybden (Mo) | Natrium (Na) | Selen (Se) | Zink (Zn)

 

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap