Neurologi

Ta hand om din hjärna

Ta hand om din hjärna

Din hjärna är din egen superdator som ger upphov till alla dina tankar, idéer, drömmar, visioner, och betyg i skolan. Det är viktigt att se till att den fungerar rätt.

Visste du att din hjärna är i ständigt omvandling? Vår hjärna lär sig ständigt nya saker. Därför skapas det ständigt nya kopplingar mellan nervcellerna. Får du tillräckligt med sömn och motion, fungerar din hjärna mycket bättre utan att du behöver spendera för mycket tid med att plugga. Äter du däremot choklad vid fel tillfälle, kan din hjärna saktas ner. Hur och vad du äter har alltså stor betydelse för hur din hjärna fungera. Tillräckligt med syre behöver hjärnan också.

1. Glukos: Ät pasta!

För en frisk hjärna, behöver du äta en balanserad diet, som innehåller massor av färska grönsaker och färsk frukt. Hela din kropp kommer att dra nytta av detta.

Din hjärna behöver energi för att kunna fungera. Den här energin kan endast komma från glukos. Den här glukosen finns i kolhydraterna som du får i dig. Endast några typer av kolhydrater är bra nog. Pasta och bröd förser din kropp med sådana kolhydrater som kroppen bryter ner långsamt och som förser ständigt din hjärna med energi. Om du studerar, kan du snabbt dra nytta av sockret i godis och choklad. Nackdelen är dock att din hjärna sedan snarare kommer att krascha. Den här typen av sockerrik mat rekommenderas inte.

Hoppa inte över frukost (eller lunch) i synnerhet inför ett prov. Din hjärna kommer att prestera mycket sämre om du senast åt för många timmar sedan. Det handlar däremot om att äta rätt mat med rätt kolhydrater.

2. Syre och järn: Motionera!

Din hjärna behöver massor med syre, som du kan få via motion. Förutom syre, behöver du även förse ditt blod med järn. Se därför till att få i dig järnrik mat som bland annat finns i grönsaker (t ex spenat) och torkad frukt.

Din hjärna behöver mycket syre, in i minsta blodkärl. De som motionerar kommer att minnas bättre vad de har lärt sig. Brist på motion har visat sig leda till att hjärnan åldras för snabbt. När du motionerar vilar hjärnan och sömnen, som också är mycket viktgt förbättras.

3. Vatten: Undvik uttorkning!

Din hjärna kan inte prestera väl utan vatten. Uttorkning har en negativ inverkan på inlärning och minne. Drick dock inte för mycket i synnerhet inför ett prov. Du kan behöva göra många toabesök.

4. Vila: Sov tillräckligt!

Det lättaste och mest bekvämma sättet att förbättra hjärnans funktion är att se till att du får en mycket bra sömn. Under sömnen repareras även din hjärna. Gårdagens kunskap konsolideras.En timme spelar stor roll: Tro inte att det räcker med 7 timmars sömn. Se till att du sover alla 8 inför ett prov. Efter provet tycker experterna att du behöver sova lite igen. Då kommer du aldrig att glömma bort vad du nyss har lärt dig.

26 juni 2010

 

 

Kärlek och relationer
Psykologi och samhälle
Tio saker om...
Forskning, hälsa och vetenskap
Mat och hälsa
Mat och hälsa
Mat och hälsa
Mat och hälsa