Twice.se

Viktminskning

Här finns alla typer av artiklar som handlar om vikt, hälsa och bantning.

Viktminskning enligt Dr. Jonny BowdenViktminskning enligt Bowden

Dr. Jonny är i dag känd för sina viktminskningsprogram och de böcker som han skriver om bland annat nyttig mat, viktminskning och hur maten kan påverka vår kropp, utseende, livslängd, m.m.

På Youtube.com, kan man se en del av hans intervjuer i amerikansk media. Det har även vi gjort här på Twice.se och därför tänkte vi skriva lite om hur han ser på viktminskning.

För mer information, kan ni besöka Jonny's hemsida.

För att gå ner i vikt, behöver man enligt Jonny:

  1. Motionera ca. 1 timme dagligen, 5 ggr i veckan. Han menar att motion ensam inte hjälper oss minska i vikt. Däremot är motion viktig för att behålla det som man har gått ner. Våra förfäder levde annorlunda än vi gör i dag. Det handlade om att gå långa sträckor dagligen. Därför bör även alla kvinnor och män som vill gå ner i vikt, komma ihåg att deras kroppar är konstruerade för fysisk ansträngning. Det räcker dock om man promenerar ca. 1 timme varje dag, 5 gånger i veckan.

  2. Ät rätt typ av fett. Vår kropp behöver fett. Vår hjärna består till 60% av fett. Han anser att man de viktminskningsmetoder under 80-talet som proklamerade en diet som uteslöt fett, var ett stort misstag. Fiskolja och olivolja rekommenderas av Jonny.

  3. Ät riktigt mat. Matkvaliteten är mycket viktigare än kvantiteten, antalet kalorier, antal kolhydrater, m.m. Färsk mat är att föredra framför annan typ av mat som man t ex kan köpa på McDonalds. Bli inte lurad heller av alla produkter i affärerna på vilka det står "Low Carb". Han anser att det är viktigt att tänka på vilka kolhydrater man äter samt hur många gram, men viktigast är det att äta kolhydrater som finns naturligt i mat i dess ursprungliga form och mängd. Manipulerad mat är inte bra mat.

  4. Ät mycket grönsaker. Det finns ingen gräns för hur mycket grönsaker som du bör äta. Inga grönsaker är onyttiga. De innehåller näring, håller dig mätt och håller blodsockret på rätt nivå.

  5. Undvik all socker. Sådan mat som påverkar insulinproduktionen och som leder till att sockernivån i blodet åker upp och ned skall undvikas. Socker bör undvikas helt. Genom att motionera dagligen samt äta grönsaker, blir man av med sötsuget.

  6. Lär känna dig själv. Viktminskning är en strategi. Först måste du lära känna dig själv och veta vem du är innan du kan hitta rätt strategi för att gå ner i vikt.

  7. Du måste tro på att du kan gå ner i vikt. Jonny använder idéerna i filmen och boken "The Secret" och menar att det handlar inte så mycket om att visualisera utan helt enkelt om att tro på att man kommer att gå ner i vikt. När man tror att man kommer att gå ner i vikt, blir man motiverat på ett helt annat sätt.

 

 

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap