Twice.se

Medicin och hälsa

KATEGORIER: Hälsa / Forskningsrön / Vår näring

Frukt och grönsaker skyddar mot depression

En stor studie med 15.093 deltagare verkar visa att depression kan förknippas med näringsunderskott.

Frukt och grönsaker skyddar mot depression

2016-06-24: Att äta en medelhavsdiet eller annan hälsosam diet, bestående av frukt, grönsaker, baljväxter och nötter, låg i charkuteriprodukter, är förknippad med förhindring av depression, enligt forskning som publicerades i den öppna tidskriften BMC Medicine . En stor studie med 15.093 deltagare verkar visa att depression kan förknippas med näringsunderskott.

Omfattande forskning av kostens inverkan på vår fysiska hälsa har redan gjorts. Nu undersöker forskare sambandet mellan kost och mental hälsa. Detta är första gången flera hälsosamma kostvanor och deras samband till depression har analyserats tillsammans.

Forskarna jämförde tre typer av dieter: medelhavsdieten, provegetariska kostmönster och alternativt hälsosamt ätande index 2010. Deltagarna använder ett poängsystem i studien. Högre poäng indikerade att deltagarna ät hälsosammare kost.

Livsmedel såsom kött och godis (källor till animaliska fetter: mättade fetter och transfetter) fick låga poäng, medan nötter, frukt och grönsaker (källor till omega 3-fettsyror, vitaminer och mineraler) fick högra poäng.

Ledarforskaren Almudena Sanchez-Villegas, Las Palmas Universiteten på Gran Canaria hävdade att de ville analysera olika kostvanors effekt på vår mentala och psykiska hälsa. Vissa dieter är förknippade med positiva effekter på den fysiska hälsan och man ville veta något om deras effekt på den psykiska hälsan.

”Nötter, baljväxter, frukt och grönsaker, källor till omega-3 fettsyror, vitaminer och mineraler, skulle kunna minska risken för depression” sade Sanchez-Villegas.

I studien ingick 15.093 deltagare som i början av studien inte led av depression. Deltagarna är tidigare studenter vid Navarra Universiteten, Spanien, och andra akademiker. Alla deltagare är en del av SUN Projektet som började som en kohortstudie den 21 december 1999. Kohorten har används för att identifiera kost och livsstilsfaktorer som påverkar olika sjukdomar, inklusive diabetes, fetma och depression.

Man använde sig av frågeformulär för att bedöma kostvanor i projektets början och igen, efter tio år. Totalt 1550 deltagare rapporterade en klinisk depressionsdiagnos eller hade använt antidepressiva läkemedel efter en uppföljningstid på 8,5 år.

Den största minskningen i depression associerades med alternativt hälsosamt ätande index-2010 som är mycket lik medelhavsdieten. Båda dieterna har gemensamt tillgång till näringsämnen som kommer från livsmedel rika på omega-3-fettsyror, grönsaker, frukt, baljväxter, nötter och måttligt alkoholkonsumtion. Att äta en kost som lutar åt dessa dieter visade goda resultat vad gällde skydd mot depression. Att hålla sig till en sådan kost på ett extremt sätt verkade dock inte förbättra resultaten eller förändra dem. Därmed handlar det om en tröskeleffekt och en märkbar skillnad uppstår när deltagarna börjar följa en sundare diet.

Forskarna drar slutsatsen att det är just viktigt att få alla näringsämnen i sig med kost, mer grönsaker, mer frukt, mer baljväxter, snarare än att följa en diet på ett strikt sätt för förbättring av mental och psykisk hälsa.

Forskarna hävdar dessutom att fler studier behövs i och med denna studie baseras på självrapporterad data, något som är en begränsning. Kanske kan man komma fram till en slutsats hur neurofysiologin påverkas av mineraler, vitaminer, proteiner och kolhydrater.


Källa: Innehållet i artikeln ovan kommer från en ursprunglig publikation av BioMed Central. som kan redigeras för innehåll och längd.

Referens: Almudena Sánchez-Villegas, Patricia Henríquez-Sánchez, Miguel Ruiz-Canela, Francisca Lahortiga, Patricio Molero, Estefanía Toledo, Miguel A. Martínez-González. A longitudinal analysis of diet quality scores and the risk of incident depression in the SUN ProjectBMC Medicine, 2015; 13 (1) DOI: 10.1186/s12916-015-0428-y