Twice.se

Mat och hälsa

Lax - ett nyttigt val med många hälsofördelar

Lax

Det är inte bara gott att äta lax, det är också nyttigt för hälsan. Lax stärker dina muskler och ditt hjärta och reducerar därmed sjukdomsrisker. 

Kokosolja ger dig energi som inte lagras som fett

Kokosolja

Tidigare har man ansett att kokosolja är hälsofarlig på grund av sin stora mängd av mättat fett. Men nu för tiden har kokosoljans rykte förändrats. Även om kokosolja är nästan 90 procent mättat fett, är inte alla mättare fetter skapade lika.

Kokosolja förbättrar kognitiva funktioner

Kokosolja

Medellånga triglycerider, den primära fettypen som finns i kokosolja, förbättrar den kognitiva funktionen hos äldre vuxna som lider av minnesstörningar så allvarliga som Alzheimers.

Aloe Vera: Mirakelväxten för din hälsa, skönhet och välbefinnande

Aloe Vera

Aloe Vera ser ut som en kaktus men det är den inte. Aloe Vera är en suckulent. Växten är en medlem av liljefamiljen och dit hör även vitlök och lök. Växten har använts som läkemedel under en lång tid både internt och externt.

Rosmarin - Bra för minnet

Rosmarin

Rosmarin används i många maträtter oftast för att smaksätta soppor, såser och kött. Men rosmarin har under århundraden också används som läkemedel. Studier har dessutom visat att våra förfäder inte hade fel, när de använde rosmarin i medicinskt syfte.

Kokosolja - Hälsomirakel?

Kokosolja

Studier i medicinska tidskrifter visar att kokos har flera hälsofördelar. Håret bli vackert och glänsande av kokosolja. Regelbunden massage av huvudet med kokosolja skyddar från mjäll och löss. Eftersom kokosolja även ger näring åt skadat hår, är kokosolja bästa möjliga balsamet och hårinpackningen.

Spirulina - 13 Hälsofördelar

Spirulina

Spirulina är en blågrön alg, mest känd som hälsotillskott. Idag odlas spirulina kommersiellt och säljs som både pulver och piller. Även om mer forskning behövs för att bekräfta hälsofördelarna ser förstudierna hur som helst lovande ut. Spirulina har många hälsofördelar.

Sparris: Hälsofördelar

Hur gott sparris är, vet de flesta, men är sparris näringsrik? Den hälsomedvetna konsumenten skulle nog äta sparris, eftersom en låda djupfryst sparris har en näringsvärde av endast 68 kalorier och 9 gram protein och en lång rad mineraler såsom selen, zink, kalcium, koppar och mangan.

Välj mat efter färg!

Välj mat efter färg

Matens färg innehåller viktig information om vad den innehåller. Nu pratar vi i första hand om frukt & grönt.

Mat som du absolut inte bör undvika

Mat som du ej bör undvika

Att äta nyttigt är enklare än man tror. Men man bör ha lite vilja, för att kunna lära sig skilja mellan det som är nyttigt och onyttigt, men även lite fantasi, för att kunna hitta nyttiga kombinationer som håller din kropp frisk och välfungerande.

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap