Twice.se

Näringsämnen

28 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med näringsämnen

Vi vet att du försöker äta rätt och att du har din banan eller ditt äpple med dig vart du än går. Men är du verkligen säker på att du får i dig tillräckligt med näringsämnen?

Tecken på att du behöver mer Vitamin A

Torra ögon
Nattblindhet
Torr hud
Diarré

Vitamin A stimulerar produktionen av friska celler, hjälper kroppen att läka sår, stärker immunförsvaret och förbättrar synen. Vitamin A finns i morötter, sötpotatis, squash och tonfisk.

Tecken på att du behöver mer Vitamin C

Depression
Gingivit
Försämrad sårläkning
Får lätt blåmärken
Näsblod
Blödande tandkött
Högt blodtryck

Vitamin C som framför allt finns i citron och oranger hjälper mot sjukdomar såsom hjärtsjukdomar, cancer, astma och vanlig förkylning.

Tecken på att du behöver mer Vitamin D

Känslighet för smittsamma sjukdomar som influensa
Svaga ben

Det finns inga tydliga symptom på D-vitaminbrist, men går du utan D-vitamin under en längre tid, är det sannolikt att skeletthälsan minskar. Därmed bör du få tillräckligt med sol, fet fisk och mandlar.

Tecken på att du behöver mer Kalcium

Trötthet
Frekventa muskelkramper
Långvarig onormal aptit
Utveckling av osteoporos

Kalcium hjälper ditt hjärta, förhindrar blodproppar, stärker ben och tänder. De bästa källorna är mjölk, yoghurt, ost, mandel och lax.

Tecken på att du behöver mer protein

Håravfall
Ömma muskler
Du bygger inte muskler när du tränar
Du blir ständigt sjuk
Muskelförlust

Alla är medvetna att proteiner är livsviktiga, men försök låta bli att äta för mycket rött kött. Kvaliteten är ibland viktigare än kvantiteten och proteinkällan kan påverka risken för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Tecken på att du behöver mer fiber

Förstoppning
Konstant hunger

Havre, bönor och broccoli kan hjälpa matsmältning och motverkar högt kolesterol.

Tecken på att du behöver mer järn

Blek hud
Yrsel
Huvudvärk
Andningssvårigheter

Järn gör att våra celler behåller syre och att vårt blod cirkulerar. Anemi blir en rik när du inte får i dig tillräckligt med järn. Spenat, fisk, nötter och frön utgör en förbyggande behandling.

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap