Twice.se

Viktminskning

Här finns alla typer av artiklar som handlar om vikt, hälsa och bantning.

Viktminskningsmetoder: South Beach dieten

south beach dieten

South Beach dieten utvecklades av en amerikansk kardiolog. Enligt den här metoden skall man äta goda fetter och goda kolhydrater. Metoden är effektiv och dessutom bra för hälsan. Dieten ändras beroende på vilken fas man befinner sig i och man måste tänka på hur mycket man äter också. Man behöver dock inte räkn kalorier. Dieten innebär även en livsstilsförändring.

Fas 1 (strikt) - max 2 veckor - under de här två veckorna äter man inga kolhydrater och inget socker, dvs. potatis, spannmålsprodukter, ris, frukt och alkohol. I stället äter man proteiner, dvs. ägg, kött, fisk och grönsaker.

FAS 2: Under den här fasen, som varar ända tills du når din idealvikt, introducerar du kolhydrater och vissa typer av frukt med lågt GI.

FAS 3: När du har uppnått din idealvikt börjar fas tre, som varar under resten av ditt liv och som hjälper dig att hålla idealvikten.

Hemligheten ligger i valet av mat. När du har skaffat dig nya matvanor, kan du lära dig skilja mellan goda och dåliga sockerarter, du vet vilken mat som har lågt GI och du vet vilka grönsaker som är bra för hälsan och vilka som inte är det.

Bra socker - naturlig socker i dess naturliga form. Sådant socker finns i frukt, grönsaker och fullkorn.

Dåligt socker - raffinerat socker, som finns i vitt mjöl, potatis, vitt socker, godis och i alkohol.

Goda fetter - är fetter som kommer från växtriket, eftersom kroppen tycker att de är nyttiga, t ex olivolja och fiskolja.

Dåliga fetter - är mättade fetter, som är dåliga för blodkretsloppet. Det gäller animalisk fett som finns i smör, grädde, ost, mjölk och fett kött.

Frukost: Ägg och grönsaker.

Mellanmål: Lättost.

Lunch: Sallad, kycklingfilé, soppa, lättyoghurt

Mellanmål: Grönsaker eller kycklingfilé eller lättost (mozzarella eller keso).

Kvällsmat: Fisk, kyckling eller kött, så mycket grönsaker som du vill, lättost.

Under fas 1 kan du gå ner mellan 3-4 kg under två veckor - i synnerhet från magen. Under fas 2, kan du vänta dig en viktminskning av mellan 0,5-1 kg i veckan. Under fas tre, kommer din vikt att stabiliseras långsiktigt.

Dieten är lätt att hålla och du blir inte hungrig. Du lär dig goda matvanor som gör dig friskare. Det är inte lönt att hålla kalorier.

Du kan inte äta ute om du håller den här dieten eftersom de flesta restauranger

Källor:

Läs mer:

Boktips:

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap