Twice.se

Viktminskning

Här finns alla typer av artiklar som handlar om vikt, hälsa och bantning.

Viktminskningsmetoder: Medelhavsdieten

Medelhavsdieten

Medelhavsdieten är inte endast en bantningsdiet utan även en diet som förbättrar din hälsa. Medelhavsdieten kommer från Kreta. Enligt studier som gjordes under 1950-talet, dör människor från Kreta i mindre utsträckning av hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och kroniska sjukdomar och att detta beror på typen av mat som man äter där.

Det är ett välkänt faktum att åldrande och cancer är en följd av oxidering av cellerna. Medelhavsdieten är rik på C- och E-vitaminer, som motverkar oxidationen.

Under många år har forskare pratat om fördelarna med den här dieten. Det viktigaste är att reducera fett och socker. För det andra, skall man äta rätt matkvalitet - då mängden mat man äter spelar mindre roll. Dieten består av färska och torkade frukter, spannmålsprodukter, inte så mycket animalisk fett och olivoljan är huvudkällan till fett. Dieten innefattar fisk, vit kött och ägg några gånger i veckan liksom get- och fårost.

Vad skall man äta?

Ersätt margarin och smör med olivolja, rapsolja eller sojaolja, som är rik på enkelmättat fett (som ger lägre kolesterol).

Ersätt socker med honung.

Ersätt rött kött, som är rik på icke-mättat fett, med kyckling .

Ersätt produkter som tillverkas av komjölk med get- och fårost, fettsnåla yoghurter och skummad mjölk om det är möjligt.

Ät rå, kokt, och torkad frukt (400g per day).

Ät råa och kokta grönsaker, sallad, spannmål, fullkornsbröd.

Drick 1-2 glas vin/dagen.

Lägg till färska örter som både gör maten välsmakande och som är nyttiga för hälsan.

En typisk dag!

Frukost: Fullkornsbröd och honung, fårmjölk, färsk frukt, nötter.

Lunch: Tomat- och fetaostsallad, vilt ris och grönsaker, gratinerade päron och kanel.

Kvällsmat: Sallad med nötter, sardinner, grönsaker,fullkornsbröd, ett glas vin.

Resultat

Det har visat sig att personer som följer dieten under 18 månader, går ner mer i vikt än personer som går på klassiska fettsnåla dieter.

Fördelar

Medelhavsdieten förbättrar din hälsa. Du kan också äta ute och hur mycket du vill.

Dieten passar alla som vill må bättre samt gå ner i vikt.

Dieten är idealisk för människor som vill gå ner i vikt eftersom den är balancerad vad gäller näringsinnehållet.

Nackdelar

Dieten måste hållas under en lång tid. För att du skall kunna dra nytta av dietens fördelar måste du ändra ätvanor.

Nackdelen är just den, att man måste vänja sig vid främmande ätvanor .

Källa

SoFeminine.co.uk

Läs mer:

  1. Medelhavsdieten

  2. Medelhavskost - sund mat för din hälsa

  3. Medelhavsdieten minskar risken för alzheimer

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap