Twice.se

Vår näring

Här finns artiklar om näringsämnen såsom vitaminer, mineraler, aminosyror, m.m.

Mineraler: Kalcium (Ca)

Kalcium

Kalcium är ett av de viktigaste mineralerna i den mänskliga kroppen. Kalcium hjälper till att bilda och bevara friska tänder och ben. Korrekta nivåer av kalcium under en livstid kan förebygga osteoporos eller benskörhet.

Kalcium hjälper din kropp att:

Bygga upp starka ben och tänder.

Skicka och ta emot nervsignaler

Muskelarbete

Hålla en normal hjärtrytm

Koagulering av blod

Var finns kalcium?

Många livsmedel innehåller kalcium, men mjölkprodukter är den bästa källan. Mjölk och mejeriprodukter såsom yoghurt, ost, kärnmjölk, innehåller en form av kalcium som kroppen lätt absorberar.  

Helmjölk rekommenderas för barn i åldrarna 1 till 2. Vuxna och barn över 2 år bör dricka lättmjölk och andra mjölkprodukter. När man tar bort fettet i mejeriprodukter kommer kalciumhalten inte att minska. Yoghurt, de flesta ostar och kärnmjölk är utmärkta källor för kalcium och förekommer i fettsnåla eller fettfria versioner. Mjölk är också en bra källa till fosfor och magnesium som hjälper kroppen att absorbera och använda kalcium.

D-vitamin behövs för att hjälpa kroppen att använda kalcium. Därför kan mjölk vara berikad med D-vitamin av detta skäl.

Kalcium finns även i broccoli, kål, grönsaker, lax, sardiner, paranötter, solrosfrön och torkade bönor. 

För mycket kalcium i kroppen under korta tidsperioder ger inga biverkningar. Om man däremot får för mycket kalcium i sig dagligen under långa perioder, kan man drabbas av ökad risk för njurstenar.

De människor som inte får i sig tillräckligt med kalcium under långa perioder kan utveckla benskörhet.

Hur mycket kalcium var och en av oss behöver beror på ålder och kön.  

Barn

0 - 6 månader: 200 mg/dag

7 - 12 månader: 260 mg/dag

Barn och ungdomar

1 - 3 år: 700 mg/dag

4 - 8 år: 1,000 mg/dag

9 - 18 år: 1,300 mg/dag

Vuxna

19 - 50 år: 1,000 mg/dag

50 - 70 år:

Män - 1,000 mg/dag

Kvinnor - 1,200 mg/dag

Over 71 years - 1,200 mg/dag

Gravida och ammande:

14 - 18 år: 1,300 mg/dag

19 - 50 år: 1,000 mg/dag

 

Vad är mineraler

Mineraler har stor betydelse för vår hälsa.Kroppen kan inte tillverka mineraler på egen hand utan måste tillföras kroppen via födan.

Mineraler

Fosfor (P) | Järn (Fe) | Jod (I) | Kalcium (Ca) | Kalium (K) | Koppar (Cu) | Krom (Cr) | Magnesium (Mg) | Mangan (Mn) | Molybden (Mo) | Natrium (Na) | Selen (Se) | Zink (Zn)

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap