Twice.se

Vår näring

Här finns artiklar om näringsämnen såsom vitaminer, mineraler, aminosyror, m.m.

Mineraler: Zink (Zn)

Sköldkörteln

Zink är ett viktigt spårämne, som bidrar till bättre hälsa. Man har kunnat konstatera att brist på zink leder till bland annat:

långsam växt nedsatt smak- och luktsinne

nedsatt syn

dålig aptit

dålig läkning av sår

fosterskador

minskat spermieantal

nedsatt nervledning

nervskador

hudförändringar

minskad skydd mot infektioner

Cirka 200 enzymer i kroppen är beroende av zink. Zink anses också transportera A-vitaminet via blodet, hjälpa kroppen att hålla rätt blodsockernivå, och hjälpa till att omvandla fett, proteiner och kolhydrater till energi. Därför är det viktigt att man på något sätt får den rekommenderade dosen zink.

ostronZink påträffas oftast i livsmedel som ostron, sill, musslor, lever, lamm, ägg, oxkött, mjölk, vetegroddar, fullkornsprodukter, vetekli, nötter, ris, ärter, morötter, rödbetor, solrosfrö och kärnor från pumpa.

Den som får i sig tillräckligt med zink, kommer att lättare gå ner i vikt, levern kommer att fungera bättre, kroppen kommer att läka snabbare, ämnesomsättningen kommer att fungera optimalt och motståndskraften mot sjukdomar kommer att öka.

Zink anses dessutom förbättra huden och kommer därför även att bekämpa alla former av akne.

Läs mer:

http://www.3-rx.com/zinc-in-diet/default.php (engelska)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zink (svenska)

 

Vad är mineraler

Mineraler har stor betydelse för vår hälsa.Kroppen kan inte tillverka mineraler på egen hand utan måste tillföras kroppen via födan.

Mineraler

Fosfor (P) | Järn (Fe) | Jod (I) | Kalcium (Ca) | Kalium (K) | Koppar (Cu) | Krom (Cr) | Magnesium (Mg) | Mangan (Mn) | Molybden (Mo) | Natrium (Na) | Selen (Se) | Zink (Zn)

 

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap