Twice.se

Vår näring

Hälsa / Forskningsrön / Vår näring / Bantning

Ny studie visar ägg är nyttiga för överviktiga, fördiabetes, typ 2 diabetes

Man kan äta upp till 12 ägg varje vecka med gott samvete; ingen ökning av kardiovaskulära riskfaktorer ett år senare.

Ny studie visar ägg är nyttiga för överviktiga, fördiabetes, typ 2 diabetes

2018-05-13: Forskare från Sydney Universitet, Australien vill hjälpa till att rensa motstridiga kostråd kring ägg i kosten. En ny studie finner att man kan äta upp till 12 ägg per vecka i ett år utan att kardiovaskulära riskfaktorer ökar hos personer med fördiabetes och typ 2 diabetes.

Studien publicerades i American Journal of Clinical Nutrition och grundas i tidigare studier med liknande resultat för en period av 3 månader.

I ett inledande försök var deltagarnas målsättning att bibehålla vikten samtidigt som de delades i två grupper: den första gruppen åt 12 ägg per vecka medan den andra gruppen åt mindre än 2 ägg per vecka. Efter tre månader kunde man inte hitta några skillnader i kardiovaskulära riskmarkörer.

Samma deltagare inledde sedan en viktminskningsdiet i ytterligare tre månader. De fortsatte med den höga eller låga äggkonsumtionen varje vecka.

Deltagarna fortsatte med den höga eller låga äggkonsumtionen under hela 12 månader och resultaten följdes upp av forskarna.

Under alla faser visade det sig att mycket ägg i kosten inte gjorde någon som helst skillnad.



Dr. Fuller som ledde studien påstår att ägg kan ätas i stora mängder och att de kan ingå riskfritt i kosten även om man lider av fördiabetes eller typ 2 diabetes.

Det bästa är snarare att man ersätter mättade fetter (som margarin) med fleromättade fetter (som avokado och olivolja).

Studien spårade ett brett spektrum av kardiovaskulära riskfaktorer inklusive kolesterol, blodsocker och blodtryck. Även om ägg har höga nivåer kolesterol visar forskning att äggkonsumtion inte ändrade kolesterolnivåerna hos deltagarna.

I själva verket rekommenderar forskarna ägg i och med de är en bra källa till protein och andra näringsämnen som gör de nyttiga, i och med de reglerar intaget av fett och kolhydrater, de hjälper ögon- och hjärthälsan samt håller blodkärlen friska.

Forskarna hävdar också att hög äggkonsumtion också hjälpte deltagarna bli av med en massa vikt.


Källa: University of Sydney 

Jounal referens:

Nicholas R Fuller, Amanda Sainsbury, Ian D Caterson, Gareth Denyer, Mackenzie Fong, James Gerofi, Chloris Leung, Namson S Lau, Kathryn H Williams, Andrzej S Januszewski, Alicia J Jenkins, Tania P Markovic. Effect of a high-egg diet on cardiometabolic risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) Study—randomized weight-loss and follow-up phaseThe American Journal of Clinical Nutrition, 2018; DOI: 10.1093/ajcn/nqy048