Twice.se

Mat och hälsa

Därför ska du äta gröna ärter så ofta som möjligt

De är billiga, de är goda och de innehåller massor med näringsämnen.

Därför ska du äta gröna ärter så ofta som möjligt

Antioxidanter och antiinflammatoriska effekter från gröna ärter

Gröna ärtor innehåller massor med antioxidanter och antiinflammatoriska näringsämnen, och dessa hälsostödjande ämnen kommer från flera olika kategorier, bland annat flavonoider, karotenoider, fenoliska syror, polyfenoler, m.m. Förutom allt detta innehåller gröna ärter även omega-3-fett och vitaminerna C och E.

Denna långa lista med antiinflammatoriska näringsämnen associeras med lägre risk för inflammatoriska sjukdomar, inklusive hjärtsjukdomar, typ 2-diabetes och artrit.

Gröna ärter för blodsockerreglering

Blodsockerreglering har varit ett viktigt forskningsområde när det gäller ärtor och andra legymer. Få livsmedel innehåller så pass stora mängder protein eller fiber som gröna ärter. Fiber och proteiner reglerar matsmältningstakten. Därför hjälper protein och fiber också till att reglera nedbrytningen av stärkelse i olika sockerarter och den allmänna konhydratpassagen genom matsmältningssystemet. Med bättre reglering av kolhydrater blir våra blodsockernivåer stabilare.

Ny forskning har visat att även den långsiktiga kontrollen av blodsockernivån förbättras när man äter gröna ärtor. När ärtor kombineras med annan fiberrik mat, ökar dessa fördelar. De ökar även när de gröna ärterna konsumeras so en del av en diet med låg glykemiskt index.

Gröna ärtor skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar

Bildandet av plack längs våra blodkärlsväggar börjar med kronisk oxidativ stress och inflammation. Gröna ärter innehåller de antioxidanter och antiinflammatoriska näringsämnen som skyddar mot just sådana problem. Vi vet även att omega-3-fett sänker risken för kardiovaskulära problem. Gröna ärtor är en bra källa till omega-3-fett i form av alfa-linolensyra eller ALA. Gröna ärter ger oss dessutom mycket bra mängder vitamin B1, folat, liksom B2, B4 och B6. De rika mängderna B-vitaminer i gröna ärtor håller vår homocysteinnivå under kontroll och vi vet att höga halter homocystein ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Därför ska du äta gröna ärter så ofta som möjligt

Gröna ärter ger skydd mot magcancer

En studie i México City har visat att daglig konsumtion av gröna ärter och andra baljväxter är förknippad med minskad risk för magcancer. Särskilt minskad risk för magcancer i denna studie förknippades med 2 milligram eller mer cumestrol som finns i rätt så stora mängder i gröna ärter (minst 5 ml per dl). Naturligtvis är coumestrol inte det enda cancerskyddande näringsämnet som finns i gröna ärter! Många antioxidanter och antiinflammatoriska fytonäringsämnen i gröna ärtor spelar med stor sannolikhet en viktig roll i de cancerförhindrande egenskaperna.

Förebygger koloncancer och andra tarmsjukdomar

Enligt en studie genomförd av Warwick Universitet är de antiiflammatoriska effekterna som kommer från näringsämnen i bland annat gröna ärter livsviktiga om man skall kunna förhindra den inflammation och de cellulära processerna som leder till utvecklingen av dessa sjukdomar.

Hjälper dig att gå ner i vikt och behålla din nya vikt

Enligt en studie från 2016 kommer du som äter en portion (cirka 130 gram) gröna ärter, bönor, kikärter, eller linser att gå ner cirka 340 gram per vecka.

Källor:

The World's Healthiest foods, Green Peas are our food of the week

Eating beans, peas, chickpeas or lentils may help lose weight and keep it off

Colon cancer breakthrough could lead to prevention -- and the foods that can help