Twice.se

Vår näring

Här finns artiklar om näringsämnen såsom vitaminer, mineraler, aminosyror, m.m.

Vitamin D - ergocalciferol

D vitamin finns i mjölk och i olika fisksorter, bland annat lax

Vitamin D är ett fettlösligt vitamin. Fettlösliga vitaminer lagras i kroppens fettvävnad.

Vitamin D hjälper kroppen att absorbera kalcium. Kalcium och fosfat är två mineraler som är viktiga för normal benbildning. Under hela barndomen, använder din kropp dessa mineraler för att producera ben. Om du inte får tillräckligt med kalcium, eller om kroppen inte absorberar tillräckligt med kalcium från din kost, kan benbildning och bildning av vävnader lida.

D-vitaminbrist kan leda till osteoporos hos vuxna eller rakitis hos barn.
Kroppen tillverkar D-vitamin när huden är direkt utsatt för solljus. De flesta människor får sitt behov av D-vitamin på detta sätt.
Inte många livsmedel innehåller D-vitamin och därför är några livsmedel berikade med D-vitamin.

D-vitamin finns i följande produkter: mjölkprodukter, ost, smör, grädde, berikad mjölk, fet fisk (tonfisk, makrill, lax), ostron. Det kan vara mycket svårt att få tillräckligt med D-vitamin från mat och därför kan en del människor behöva äta kosttillskott.

Bieffekter

För mycket D-vitamin kan få tarmarna att absorbera för mycket kalcium. Detta kan orsaka höga nivåer av kalcium i blodet.

För mycket kalcium i blodet kan leda till kalkavlagringar i mjuka vävnader, som hjärta och lungor, förvirring och desorientering, skador på njurarna, njurstenar, illamående, kräkningar, förstoppning, dålig aptit, svaghet och viktminskning.
10-15 minuter solsken tre gånger i veckan räcker för att producera kroppens behov av D-vitamin. Solen måste lysa på huden eller i ansikte, armar, rygg eller ben, utan solskydd. Människor som inte bor i soliga platser kan inte tillverka tillräckligt med D-vitamin. Inte heller tillverkar huden tillräckligt med D-vitamin om man låter solen lysa via fönster eller om huden är för mörk.

Dagsbehov av D-vitamin

Hur mycket av varje vitamin du behöver beror på din ålder och ditt kön. Andra faktorer är bland annat graviditet och din hälsa.
Spädbarn (adekvat intag av vitamin D)

0 - 6 månader: 400 IE (10 mikrogram (mikrogram) per dag)

7 till 12 månader: 400 IE (5 mikrogram / dag)

Barn

1 - 3 år: 600 IE (15 mikrogram / dag)

4 till 8 år: 600 IE (15 mikrogram / dag)

Äldre barn och vuxna

9 till 70 år: 600 IE (15 mikrogram / dag)

Vuxna över 70 år: 800 IE (20 mikrogram / dag)

Graviditet och amning: 600 IE (15 mikrogram / dag)

I allmänhet, behöver personer över 50 år större mängder av D-vitamin än yngre personer. Fråga din vårdgivare vilket belopp som är bäst för dig.
Vitamin D förgiftning är nästan alltid en följd av att använda alltför många kosttillskott.

Den säkra övre gränsen för D-vitamin är:

1000 till 1500 IE/dag för spädbarn

2500 till 3000 IE/dag för barn från 1 - 8 år

4000 IE/ dag för barn 9 år och äldre, vuxna och gravida och ammande tonåringar och kvinnor

Ett mikrogram kolekalciferol (D3) är samma som 40 IE av vitamin D.

 

Vad är vitaminer

Vitaminer är ett antal livsnödvändiga ämnen som kroppen inte själv kan bilda. Brist på någon vitamin leder till bristsjukdomar. Läs mer..

Vitaminer

Vitamin A (retinol) | Vitamin B1(tiamin) | Vitamin B2 (riboflavin) | Vitamin B3 (niacin) | Vitamin B5 (pantotensyra) | Vitamin B6 (pyridoxin) | Vitamin B8 (biotin) | Vitamin B9 (folsyra) | Vitamin B12 (kobalamin) | Vitamin C (askorbinsyra) | Vitamin D (ergokalciferol) | Vitamin E (alfatokoferol) | Vitamin F (linolsyra) | Vitamin K (fyllokinon)

Vad är mineraler

Mineraler har stor betydelse för vår hälsa.Kroppen kan inte tillverka mineraler på egen hand utan måste tillföras kroppen via födan.

Mineraler

Fosfor (P) | Järn (Fe) | Jod (I) | Kalcium (Ca) | Kalium (K) | Koppar (Cu) | Krom (Cr) | Magnesium (Mg) | Mangan (Mn) | Molybden (Mo) | Natrium (Na) | Selen (Se) | Zink (Zn)

 

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap