Twice.se

Vår näring

Här finns artiklar om näringsämnen såsom vitaminer, mineraler, aminosyror, m.m.

Vitamin F - linolsyra (essentiella fettsyror)

Fettysyror, Omega 3 och omega 6 finns i laxEssentiella fettsyror kallas ibland vitamin F och består av två fettsyror - linolsyra (LA) och alfa-linolensyra (LNA) - med linolsyra som den mest fullständiga fettsyran. 

Det finns två grundläggande typer av essentiella fettsyror - omega-3 och omega-6 som omfattar linolsyra och gamma-linolensyra. 

Kroppen klarar inte av att tillverka essentiella fettsyror, medan fettsyran arakidonsyra kan syntetiseras i kroppen från linolsyra.

Fettsyror behövs i kroppen för normal tillväxt och normalt beteende. De hjälper kroppen att bygga upp friska cellmembraner, bevara en välbalanserad hormonnivå och för ett fungerande immunförsvar.

De är vidare nödvändiga för syntesen av vävnadens lipider, de spelar en viktig roll i regleringen av kolesterol och är förstadier till prostaglandiner. Prostaglandiner är hormonliknande föreningar som producerar olika metabola effekter i vävnader.

Essentiella fettsyror gör även håret glänsande och friskt. Huden blir smidig och ungdomlig när det finns god tillgång av fettsyror i kroppen. Även könshormoner behöver fettsyror, som även stimulerar produktionen av gynnsamma tarmbakterier. Ödem har också rapporterats bero på brist på fettsyror.

Fettsyror används också av hjärnan och nervsystemet eftersom de stödjer överföringen av nervimpulser. Brist på essentiella fettsyror leder till inlärningssvårigheter och problem med att minnas information.

Brist på essentiella fettsyror eller Vitamin F leder till håravfall, eksem, skador i lever, hjärta, njurar, beteendeproblem, försvagat immunförsvar, torra tårkörtlar, höga kolesterolhalter.

Det finns inga bevis på att för mycket essentiella fettsyror skapar några problem eller någon form av biverkningar.

Essentiella fettsyror finns bland annat i nötter och lax.

 

Vad är vitaminer

Vitaminer är ett antal livsnödvändiga ämnen som kroppen inte själv kan bilda. Brist på någon vitamin leder till bristsjukdomar. Läs mer..

Vitaminer

Vitamin A (retinol) | Vitamin B1(tiamin) | Vitamin B2 (riboflavin) | Vitamin B3 (niacin) | Vitamin B5 (pantotensyra) | Vitamin B6 (pyridoxin) | Vitamin B8 (biotin) | Vitamin B9 (folsyra) | Vitamin B12 (kobalamin) | Vitamin C (askorbinsyra) | Vitamin D (ergokalciferol) | Vitamin E (alfatokoferol) | Vitamin F (linolsyra) | Vitamin K (fyllokinon)

Vad är mineraler

Mineraler har stor betydelse för vår hälsa.Kroppen kan inte tillverka mineraler på egen hand utan måste tillföras kroppen via födan.

Mineraler

Fosfor (P) | Järn (Fe) | Jod (I) | Kalcium (Ca) | Kalium (K) | Koppar (Cu) | Krom (Cr) | Magnesium (Mg) | Mangan (Mn) | Molybden (Mo) | Natrium (Na) | Selen (Se) | Zink (Zn)

 

 

Mat och hälsa
Vår näring, vitaminer, mineraler
Bantning, viktminskning, viktminskningsmetoder
Forskning, hälsa och vetenskap